תנ"ך על הפרק - תהילים עא - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים עא

638 / 929
היום

הפרק

בְּךָֽ־יְהוָ֥ה חָסִ֑יתִי אַל־אֵב֥וֹשָׁה לְעוֹלָֽם׃בְּצִדְקָתְךָ֗ תַּצִּילֵ֥נִי וּֽתְפַלְּטֵ֑נִי הַטֵּֽה־אֵלַ֥י אָ֝זְנְךָ֗ וְהוֹשִׁיעֵֽנִי׃הֱיֵ֤ה לִ֨י ׀ לְצ֥וּר מָע֡וֹן לָב֗וֹא תָּמִ֗יד צִוִּ֥יתָ לְהוֹשִׁיעֵ֑נִי כִּֽי־סַלְעִ֖י וּמְצוּדָתִ֣י אָֽתָּה׃אֱ‍ֽלֹהַ֗י פַּ֭לְּטֵנִי מִיַּ֣ד רָשָׁ֑ע מִכַּ֖ף מְעַוֵּ֣ל וְחוֹמֵץ׃כִּֽי־אַתָּ֥ה תִקְוָתִ֑י אֲדֹנָ֥י יְ֝הוִ֗ה מִבְטַחִ֥י מִנְּעוּרָֽי׃עָלֶ֤יךָ ׀ נִסְמַ֬כְתִּי מִבֶּ֗טֶן מִמְּעֵ֣י אִ֭מִּי אַתָּ֣ה גוֹזִ֑י בְּךָ֖ תְהִלָּתִ֣י תָמִֽיד׃כְּ֭מוֹפֵת הָיִ֣יתִי לְרַבִּ֑ים וְ֝אַתָּ֗ה מַֽחֲסִי־עֹֽז׃יִמָּ֣לֵא פִ֭י תְּהִלָּתֶ֑ךָ כָּל־הַ֝יּ֗וֹם תִּפְאַרְתֶּֽךָ׃אַֽל־תַּ֭שְׁלִיכֵנִי לְעֵ֣ת זִקְנָ֑ה כִּכְל֥וֹת כֹּ֝חִ֗י אַֽל־תַּעַזְבֵֽנִי׃כִּֽי־אָמְר֣וּ אוֹיְבַ֣י לִ֑י וְשֹׁמְרֵ֥י נַ֝פְשִׁ֗י נוֹעֲצ֥וּ יַחְדָּֽו׃לֵ֭אמֹר אֱלֹהִ֣ים עֲזָב֑וֹ רִֽדְפ֥וּ וְ֝תִפְשׂ֗וּהוּ כִּי־אֵ֥ין מַצִּֽיל׃אֱ֭לֹהִים אַל־תִּרְחַ֣ק מִמֶּ֑נִּי אֱ֝לֹהַ֗י לְעֶזְרָ֥תִיחישהחֽוּשָׁה׃יֵבֹ֣שׁוּ יִכְלוּ֮ שֹׂטְנֵ֪י נַ֫פְשִׁ֥י יַֽעֲט֣וּ חֶ֭רְפָּה וּכְלִמָּ֑ה מְ֝בַקְשֵׁ֗י רָעָתִֽי׃וַ֭אֲנִי תָּמִ֣יד אֲיַחֵ֑ל וְ֝הוֹסַפְתִּ֗י עַל־כָּל־תְּהִלָּתֶֽךָ׃פִּ֤י ׀ יְסַפֵּ֬ר צִדְקָתֶ֗ךָ כָּל־הַיּ֥וֹם תְּשׁוּעָתֶ֑ךָ כִּ֤י לֹ֖א יָדַ֣עְתִּי סְפֹרֽוֹת׃אָב֗וֹא בִּ֭גְבֻרוֹת אֲדֹנָ֣י יְהוִ֑ה אַזְכִּ֖יר צִדְקָתְךָ֣ לְבַדֶּֽךָ׃אֱ‍ֽלֹהִ֗ים לִמַּדְתַּ֥נִי מִנְּעוּרָ֑י וְעַד־הֵ֝֗נָּה אַגִּ֥יד נִפְלְאוֹתֶֽיךָ׃וְגַ֤ם עַד־זִקְנָ֨ה ׀ וְשֵׂיבָה֮ אֱלֹהִ֪ים אַֽל־תַּעַ֫זְבֵ֥נִי עַד־אַגִּ֣יד זְרוֹעֲךָ֣ לְד֑וֹר לְכָל־יָ֝ב֗וֹא גְּבוּרָתֶֽךָ׃וְצִדְקָתְךָ֥ אֱלֹהִ֗ים עַד־מָ֫ר֥וֹם אֲשֶׁר־עָשִׂ֥יתָ גְדֹל֑וֹת אֱ֝לֹהִ֗ים מִ֣י כָמֽוֹךָ׃אֲשֶׁ֤רהראיתנוהִרְאִיתַ֨נִי ׀צָר֥וֹת רַבּ֗וֹת וְרָ֫ע֥וֹת תָּשׁ֥וּבתחיינותְּחַיֵּ֑ינִיוּֽמִתְּהֹמ֥וֹת הָ֝אָ֗רֶץ תָּשׁ֥וּב תַּעֲלֵֽנִי׃תֶּ֤רֶב ׀ גְּֽדֻלָּתִ֗י וְתִסֹּ֥ב תְּֽנַחֲמֵֽנִי׃גַּם־אֲנִ֤י ׀ אוֹדְךָ֣ בִכְלִי־נֶבֶל֮ אֲמִתְּךָ֪ אֱלֹ֫הָ֥י אֲזַמְּרָ֣ה לְךָ֣ בְכִנּ֑וֹר קְ֝ד֗וֹשׁ יִשְׂרָאֵֽל׃תְּרַנֵּ֣נָּ֣ה שְׂ֭פָתַי כִּ֣י אֲזַמְּרָה־לָּ֑ךְ וְ֝נַפְשִׁ֗י אֲשֶׁ֣ר פָּדִֽיתָ׃גַּם־לְשׁוֹנִ֗י כָּל־הַ֭יּוֹם תֶּהְגֶּ֣ה צִדְקָתֶ֑ךָ כִּי־בֹ֥שׁוּ כִֽי־חָ֝פְר֗וּ מְבַקְשֵׁ֥י רָעָתִֽי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

בך ה' חסיתי. אפשר בך רמז לתורה שיש בה כ"ב אותיות והתורה היא קב"ה כמ"ש בזהר הקדש ותורה בעידנא דעסיק ובעידנא דלא עסיק אגוני מגנא ואצולי מצלא כדעת רב יוסף פ"ג דסוטה וכבר כתבנו בעניותנו דבילקוט כ"י על פרשיות המועדים אומר סברת רב יוסף בלשון שנו רבותינו וקאמר דשאני דואג ואחיתופל דלמדו שלא לשמה דהוא פירכת רבא לרב יוסף בש"ס. אל אבושה לעולם בצדקתך תצילני ר"ל בשכינה דנקראת צדקה תצילני ותפלטני כמ"ש שכינה עמו ובא לידי חטא בתמיהה ולזה אמר תצילני מאויבי ותפלטני מיצה"ר שלא אחטא:ימלא פי תהלתך כל היום תפארתך. אפשר דרך רמז ואסמכתא מ"ש רבינו האר"י זצ"ל דאין ללמוד מקרא בלילה. ונודע כי תורה שבכתב הוא כנגד הקב"ה בחינת תפארת ותורה שבע"פ היא כנגד השכינה הנקראת תהלה וז"ש ימלא פי תורה שבע"פ פי דייקא תהלתך היא השכינה כי תורה שבע"פ כנגדה ולא אמר זמן דביום ובלילה קורין תורה שבעל פה. אך תורה שבכתב כל היום ר"ל כל יום תפארתך תורה שבכתב אשר היא כנגד תפארת. א"נ יש לרמוז דהקב"ה הבטיחו שלא יפסק מלכותו עד שיבא המשיח והוא משיח בן דוד ור"ת תהלתך כל יום בגימטריא משיח בן דוד עם הכולל ועל זה השב"ח השבי"ח בכל פה שזיכהו לכך וז"ש ימלא פי תהלתך. ובספר ארץ החיים כתב ימלא פי רמז מילוי פי וז"ש ימל"א פ"י והיינו פא יוד גימטריא ק"א שהיה שונה פרקו מאה ואחד פעמים גימטריא מיכאל שהוא מלאך הזכרון ועל זה היה חוזר תלמודו ק"א פעמים:אלהים למדתני מנעורי ועד הנה אגיד נפלאותיך. והמזכיר נסים ונפלאות שעשה הקב"ה עושים לו נס כמ"ש רז"ל בשוחר טוב לעיל מזמור ע' וז"ש דמנעוריו מגיד ומספר הנסים שעשה הקב"ה וא"כ יצילהו ה' וגם עד זקנה וכו':תרננה שפתי כי אזמרה לך וכו' גם לשוני כל היום תהגה צדקתך וכו'. אפשר כמ"ש בזה"ק דהקם בחצות לילה השכינה מודיעה לו את חובו כמש"ה א"ו הודע אליו חטאתו א"ו גימטריא ז' רומז למדה שביעית גם אחיתופל ודואג היו סוברים דעבירה מכבה תורה ואין האמת כן אלא עבירה אינה מכבה תורה כמ"ש בש"ס גם היו קורין אותו מעוות ואין האמת כן דאינו נקרא מעוות אלא ת"ח הפורש מן התורה. וז"ש תרננה שפתי כי אזמרה לך בכל לילה ואלו היו כ"כ עונות כמו שאומרים הם השכינה היתה מודיעה אותי. גם לשוני כל היום תהגה צדקתך התורה שנקראת צדקה כמ"ש בזהר ובמדרש אני עוסק תדיר וא"כ איני מעוות ואין עבירה מכבה תורה ויתפרסם כי בושו על שקורין אותי מעוות כי חפרו על שמגדילים העונות ואומרים דעבירה מכבה תורה ואין בפיהם נכונה. והעד על זה כי הם יבושו דשלמה בן בת שבע הוא ימלוך ויבנה בהמ"ק וזה מופת כי דבריהם לעו כזבי"ם לכל דבריהם. וזהו הסמיכות כי בושו כי חפרו מבקשי רעתי לשלמה:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך